Wikia

Thimothée is één van de drie hoofdrollen uit Schaduwverhalen. Hij is een viskat en de kroonprins van het Waterrijk. Daarmee is hij de broer van Finley en de zoon van koningin Clarisse.

Uiterlijke beschrijving

Alle viskatten hebben korte poten, een lang lijf, een zwartgeringde staart en kleine zwemvliezen rond hun poten. Ook hebben ze lichte flanken en buik en een lichtbruine tot grijzige vacht met donkerbruine of zwarte vlekken, die langs de nek veranderen in donkergekleurde strepen.

Thimothée heeft daarbij nog wat eigen kenmerken: een spitse snuit en ronde, bruine ogen. Hij is redelijk stevig gebouwd, in tegenstelling tot zijn broertje Finley, die een slanker postuur heeft. Thimothée heeft een brede kop, grote flanken en een zachte, dikke staart. De kleur van zijn kopvacht gaat de goudbruine kant op. Hij is 11 kilogram zwaar, heeft een staart van 25 centimeter en is 75 centimeter lang.

Karakter

Thimothée heeft een flinke portie zelfspot, maar hij houdt er ook van om anderen te beoordelen. Daardoor laat hij zich vaak leiden door zijn eerste indruk en dat maakt dat hij katten soms verkeerd inschat. Hij zegt niet veel en denkt vaak goed na voordat hij iets doet. Dat maakt hem niet meteen een studiebol; hij laat zijn gedachten altijd afdwalen, waardoor hij zich eigenlijk nooit kan concentreren.

Wat er in zijn hoofd omgaat, is privé. Thimothée zegt niet veel en is erg gesloten. Hij heeft een poëtische kijk op de wereld en kan erg genieten van een mooi landschap, dus hij heeft geluk dat hij in het Waterrijk geboren is. Verder kan hij als pessimistisch worden aangezien, omdat hij altijd realistisch denkt en zichzelf geen dingen inbeeldt. Zijn motivatie om dingen te doen, lijdt daar weleens onder.

Familiebanden

Clarisse is zijn moeder. Ze is de trotse koningin van het Waterrijk en hoewel de andere vorsten haar nog weleens minachten, weet ze altijd respect af te dwingen. Thimothée heeft een grote bewondering voor haar, maar hij heeft niet het idee dat hij zijn hart bij haar kan luchten. Dit ziet ze meestal als een teken van zwakheid. Wel is ze er altijd om zijn vragen over het aankomende koningschap te beantwoorden. Ze weet dat Thimothée zijn lot soms niet accepteert, maar zelf vindt ze dit moeilijk om te begrijpen aangezien Clarisse erg vooruitkeek naar haar eigen kroning.

Finley is zijn broertje. Hoewel hij maar enkele minuten ouder is, is het verschil in mentale ontwikkeling tussen Thimothée en Finley erg groot. Thimothée ziet hem echt als een klein broertje en dat pakt Finley niet altijd goed op, zeker omdat hij als laatstgeborene niet zoveel aandacht krijgt. Finley hoopt later een plek in de raad te bemachtigen, maar veel katten denken dat hij beter op zijn plek is in het leger van het Waterrijk. Finley is namelijk wel slim, maar niet echt ernstig. Thimothée voelt zich weleens schuldig over het verschil in aandacht tussen hun twee en Finley kan ook vaak jaloers zijn, maar ze hebben alsnog een redelijke band.